5. huhtikuuta 2018

Syrjinkö normaalipainoisia?


Tulikuumassa suihkussa rauhoittuu. Tuntee pisara pisaralta veden laskeutuvan ihoa pitkin ja mielen valtaa hyvänolon tunne. Vain minä ja himmeä valo suihkussa. Ajatukset virtaavat nopealla tahdilla kertomatta mitään järkevää. Keskityn veden valuessa minuuteen. Siihen syvimpään minään, mitä olen. Olen vahva luonteinen, temperamenttinen, mutta silti herkkä. Olen hoivaava ja rakastava. Olen aina ystävällinen ja kunnioitan sekä arvostan jokaista sellaisena kuin hän on.

Aamulla saan viestin läheiseltä ihmiseltä, joka koki mielipahaa päivityksestäni instagramissa. Sen voitte lukea alta.
  • Se, mitä ihmiset ajattelevat sinusta on heidän ajatus ja oletus. Se, mitä itse itsestäsi ajattelet on totuus. Lumenen kampanjan myötä haluan tuoda oman kantani esiin uskaltamisesta. Kun ihminen leimataan ylipainoiseksi ja lihavaksi, nousee pinnalle ajatuksen muodossa varmaankin: " Pitäiskö sun liikkua enemmän? ,Pitäiskö sun lopettaa tuo herkkujen syöminen? , Toi on ylipainoinen niin sen on pakko olla laiska"! Ei.
    Nämä lauseet ja katseet heidän silmissään saivat mut ajoittain itkun partaalle. Minä ylipainoinen ihminen liikun aktiivisesti, kyllä herkuttelenkin ja olen toimeliaampi sekä ahkerampi kuin moni muu normaalipainoinen. Lopetetaan stereotypioiden kannustaminen ja kohdataan ihminen tässä, nyt ja tehdään se arvostavalla tavalla💎. Ei anneta ihmisten ajatusten määrittää sitä, mitä me olemme ja mitä itsestämme ajattelemme. Isompana ihmisenä mua on usein pelottanut ihmisten ajatukset, mutta siitä huolimatta mä oon USKALTANUT tehdä ihan hurjia asioita, kuten osallistuminen @missplussizefinland -kilpailuun❤. #lighttheway #lumene @lumenefinland #roolimalli #uskalla #uskallaerottua #oleomaitsesi

Hän koki, että tässä päivityksessä kirjoitan negatiivisesti ihmisistä ja erityisesti normaalipainoisista ihmisistä. 

  Hämmennyin todella, koska en ikikuuna päivänä tietoisesti kirjoittaisi ihmisistä mitään negatiivista. Etenkään ulkonäön perusteella. Tässä tekstissä puhuttiin stereotypioista ylipainoa kohtaan ja kerroin esimerkin siitä, että myös ylipainoinen ihminen voi olla ahkerampi ja toimeliaampi kuin normaalipainoinen. Olin todella surullinen, että joku otti tämän tekstin väärin. Tekstin tarkoitus oli kertoa, että koosta ja painosta riippumatta me voidaan olla samalla viivalla eikä ylipainoisen ihmisen tarvitse ajatella painon vaikuttavan hänen ahkeruuteensa. Mä haluan aina vilpittömästi ihmisille hyvää. Aina haluan olla ystävällinen ja kohdata jokaisen arvostavasti oli hän sitten tuttu tai tuntematon.

Ylläolevan instagram-tekstin tarkoitus oli tuoda esiin myös rohkeutta, uskallusta ja sitä, että ylipainosta huolimatta voi olla ihmisenä mitä vain. Ylipainoon liittyy mielestäni paljon stereotyyppisiä ajattelumalleja, joita olin tuossa kirjoituksessa tuonut esille. Olen jokaisen niistä kokenut itse henkilökohtaisesti sekä näistä aiheista on keskusteltu myös ystävien kanssa. Mun tarkoitus on aina tuoda positiivisia vivahteita, tuoda asiat rohkeasti esille, joista muut eivät välttämättä puhu. Rakastan kirjoittamista, rakastan mielipiteitä ja arvostan jokaisen henkilökohtaista kokemuspohjaa, joten on kurjaa, jos tuon tekstin ottaa negatiivisesti tai itseensä.

Viidentoistaminuutin kuuman suihkun jälkeen olo on taas rauhallinen ja muistan jälleen sen, kuinka tärkeä tuo teksti oli kaikille teille, jotka laitoitte minulle viestiä ♥. 

...ja vilpitön vastaus otsikkoon on: En tietenkään syrji♥

Rakkautta ja rauhaa...
-OONAE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muistathan kommentoida asiallisesti :) Kiitos.

 

OONAE | Copyright © 2012 | Powered by Blogger | Blog Designed By Yogen Basnet